Społeczność Domu w roli doradcy
Opiniowanie i zgłaszanie propozycji w obszarach dotyczących funkcjonowania Domu opieki, a tym samym pełnienie funkcji doradczej dla dyrektora – to główne kompetencje Społeczności mieszkańców i rodzin. W ramach projektu Link with family w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), Grupa ORPEA wprowadza nową formę uzyskiwania opinii, stanowiska i propozycji od osób, na które – pośrednio bądź bezpośrednio – wpływają działania podejmowane w Rezydencji.
Ważne zadania
Głównym zadaniem Społeczności mieszkańców i rodzin jest rzetelne przedstawianie problemów, współpraca z pracownikami w ich rozwiązywaniu oraz godne i odpowiedzialne reprezentowanie interesów wszystkich mieszkańców. Społeczność zgłasza też wnioski w zakresie zaspokajania potrzeb kulturalnych i bytowych, organizowania – w szerokim zakresie – terapii zajęciowej i opieki nad mieszkańcami. Rolą Społeczności jest też współpraca z personelem w opiece nad mieniem, czuwanie nad właściwym korzystaniem z wszelkich urządzeń ogólnodostępnych, dbałość o czystość i estetykę.
Jak to działa?
Spotkanie Społeczności to forma dialogu między przedstawicielami osób zarządzających Domem opieki, a mieszkańcami i ich rodzinami, którego celem jest przedstawianie i opiniowanie gotowych planów, inwestycji, przedsięwzięć, ale też wypracowywanie propozycji rozwiązań lub diagnozowanie potrzeb w obszarach, w których decyzje będą podejmowane w przyszłości.
Spotkania są organizowane raz na kwartał oraz – w razie uzasadnionej potrzeby – częściej. Uczestniczy w nich dyrektor, kierownik medyczny lub lekarz oraz terapeuta, pełniący funkcję sekretarza, a także osoby zaproszone na spotkanie w roli doradcy. Zaproszenie na spotkanie, wraz z agendą, jest kierowane z odpowiednim wyprzedzeniem do wszystkich mieszkańców i ich rodzin.
Z każdego spotkania sporządzany jest protokół, który zawiera informacje nt.:
- jakości (wyniki barometru satysfakcji, ewaluacji, oceny zewnętrzne, nagrody)
 - organizacji życia codziennego mieszkańców (plan dnia, dni otwarte, warsztaty)
 - prowadzonych i planowanych prac renowacyjnych
 - kontroli ryzyka zakażeń
 
KOMPETENCJE SPOŁECZNOŚCI
Opiniowanie i zgłaszanie propozycji w zakresie:
- organizacji wewnętrznej i życia codziennego Domu
 - zajęć społeczno-kulturalnych i usług terapeutycznych
 - planów prac/robót technicznych i wyposażenia
 - funkcjonalności pomieszczeń wspólnych
 - utrzymania/konserwacji pomieszczeń
 - planowanych przeprowadzek w przypadku robót lub zamknięcia budynku
 - istotnych zmian w warunkach opieki
 
Społeczność to swoisty rzecznik interesów mieszkańców dbający o to, by ich potrzeby były jak najlepiej zaspokojone, m.in. poprzez wnioskowanie do dyrekcji o poprawę funkcjonowania Domu opieki i warunków bytowych.